شیخ ابوالحسن خرقانی (352_425 ه.ق)
شیخ ابوالحسن می گوید:برهمه چیزی کتابت بود،مگربرآب.اگرگذرکنی بردریا،ازخون خویش کتابت کن تا آن کس که درپی تو درآیدداند،که عاشقان ومستان وسوختگان رفته اند...
داغ کن - کلوب دات کام
داغ کن - کلوب دات کام

ترکیه میزان قابل توجهی بودجه و زمان هزینه می کند،برای شیخی که عبارت معروفش را همه ما در یاد داریم که گفت:

هرکه در این سرا درآید، نانش دهید و از ایمانش مپرسید؛ چه آن کس که به درگاه باری تعالی به جان ارزد، البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد

اما سوال این است که ما ایرانی ها کجای این دست معادله ها قرار داریم "

فکر نمی کنید به جای این که از برادران ترکیه ای عصبانی شویم که چرا بیش از حد به افرادی چون دکتر نصر، دکتر شریعتی به عنوان دانشمندان معاصر ما و شیخ ابوالحسن خرقانی، مولانا، جامی، عطار و امثالهم از شاعران و عارفان سده های پیشین، می پردازند، بهتر باشد بر خود نهیب زنیم که چرا خود را بی نیاز از بزرگان فکری این سرزمین می دانیم و به اندازه کافی به آن ها نمی پردازیم؟ 

                  آرامگاه شیخ خرقانی در ترکیه                                                          فرودگاه شیخ خرقانی در ترکیه

            بیمارستان شیخ خرقانی در ترکیه                                                            دبیرستان شیخ خرقانی در ترکیه

زمانی که تشکیلات «مرکز بین المللی گفتگوی تمدن ها» در ایران برچیده شد بلافاصله مرکز مشابهی در ترکیه راه اندازی گردید، برادران ترک که آموزه "ابن الوقت بودن" را از مولانای بزرگ خوب آموخته اند، بی درنگ با هماهنگی سازمان ملل و دولت اسپانیا! موسسه "مدنیت لر اتفاقی" را در استانبول به راه انداختند.

درخبری که به برگزاری سمپوزیوم بین المللی شیخ ابوالحسن خرقانی در ترکیه ،آمده است:دانشگاه قفقاز در شهر قارص ترکیه نخستین سمپوزیوم بین المللی شیخ ابوالحسن خرقانی را از روز 11 تا 14(2012-2013) اکتبر برگزار می کنددر ادامه خبر می خوانیم: «مرکز تحقیقاتی مطالعاتی شیخ ابوالحسن خرقانی وابسته به دانشگاه قارص سمپوزیومی بین المللی برای معرفی کسی برگزار می کند که قشیری، عطار و جامی با ستایش از او یاد کرده اند و مولانا در مثنوی او را "شیخ دین" می نامد. در این سمپوزیوم 40 نفر از اندیشمندان ترکیه و کشورهای دیگر به ارائه مقاله و نظراتشان خواهند پرداخت.

یک/ نگارنده به هیچ وجه مانند کسانی که نگران مصادره مفاخر ایرانی از سوی ترک ها هستند نمی اندیشد. این گروه از عزیزان، ترک ها را متهم می کنند که امثال مولانا و ابن سینا را به ناحق ترک می خوانند و این روزها نیز به اندیشمندان ایرانی چون دکتر شریعتی، بیش از ما اهمیت می دهند

دو/ من را با شماره جدید "مجله مهرنامه" نیز کاری نیست که در صفحه 117 آن نوشته شده: محمد علی فروغی روایت کرده است که آتاتورک یک بار هنگام بحث درباره ملیت به او می گوید: شما ایرانی ها قدر ملیت خود را نمی شناسید و معنی آن را نمی فهمید و نمی دانید که ریشه داشتن و حق آب و گل داشتن در قسمتی از زمین چه نعمت عظیمی است. شما قدر و قیمت بزرگان خود را نمی شناسید و عظمت شاهنامه را در نمی یابید که این کتاب سند مالکیت و ملیت و ورقه هویت شما است و من ناگزیرم برای ملت ترک چنین سوابقی دست و پا کنم

سه/ طبعا خواننده گرامی این سطور عنایت دارند که در ترکیه و نه در ایران، موسسه ای مطالعاتی تحقیقاتی وابسته به یک دانشگاه دولتی، به نام شیخ ابوالحسن خرقانی عارف قرن 4 و 5 هجری تاسیس شده و برای برگزاری نشستی بین المللی در جهت معرفی «شیخ ابوالحسن» میزان قابل توجهی بودجه و زمان هزینه می کند، شیخی که عبارت معروفش را همه ما در یاد داریم که گفت: "هرکه در این سرا درآید، نانش دهید و از ایمانش مپرسید؛ چه آن کس که به درگاه باری تعالی به جان ارزد، البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد.”

چهار/ بدون هر گونه قصد سیاسی خاصی عرض می شود که دقیقا مشابه همین جریان درباره مرکز «گفتگوی تمدن ها» مطرح است. زمانی که تشکیلات موسوم به «مرکز بین المللی گفتگوی تمدن ها» در ایران برچیده شد بلافاصله مرکز مشابهی در ترکیه راه اندازی گردید. سوژه بکر بود و جای کار داشت و برادران ترک که آموزه "ابن الوقت بودن" را از مولانای بزرگ خوب آموخته اند، بی درنگ با هماهنگی سازمان ملل و دولت اسپانیا! موسسه "مدنیت لر اتفاقی" را وابسته به یکی از دانشگاه های معتبرشان در استانبول به راه انداختند.

پنج/ برگزاری همایش های علمی برای معرفی عارفان و دانشمندان مشرق زمین در هرکجا که باشد قطعا اقدام پسندیده و نیکویی است اما سوال این است که ما ایرانی ها کجای این دست معادله ها قرار داریم. فکر نمی کنید به جای این که از برادران ترکیه ای عصبانی شویم که چرا بیش از حد به افرادی چون دکتر نصر، دکتر شریعتی یا دکتر سروش به عنوان دانشمندان معاصر ما و شیخ ابوالحسن خرقانی، مولانا، جامی، عطار و امثالهم از شاعران و عارفان سده های پیشین، می پردازند، بهتر باشد بر خود نهیب زنیم که چرا خود را بی نیاز از بزرگان فکری این سرزمین می دانیم و به اندازه کافی به آن ها نمی پردازیم؟

شش/ باور کنید بخش اعظم این معضل اصلا ارتباطی با مشکلات سیاسی و اقتصادی و توطئه های دشمنان! واین قبیل مباحث ندارد؛

سخن آخر این که حرمت امامزاده را خود ما که متولی اش هستیم باید نگاه داریم. ما تا وقتی از بیان واژه صوفی و تصوف می هراسیم طبیعی است که باید به دوستان ترکیه ای حق بدهیم برای کنکاش در گنجینه بی بدیل عرفان و تصوف سراغ شیخ ابوالحسن ها بروند. آن ها حتی به گمنام ترین صوفیان و اندیشمندان ما می پردازند تا شاید راه جدیدی بسوی حقیقت بیابند و ما حتی از ذکر نام بزرگترین صوفیان اکراه داریم!

  

داوود وفایی، محقق و پژوهشگر

برای شیرین شدن کامتان عبارات زیر را درباره شیخ ابوالحسن خرقانی بخوانید:

 خواجه عبدالله انصاری می گوید: عبدالله مردی بود بیابانی، می رفت به طلب آب زندگانی، ناگاه رسید به شیخ ابوالحسن خرقانی، دید چشمهً آب زندگانی، چندان خورد که از خود گشت فانی، که نه عبدالله ماند و نه شیخ ابوالحسن خرقانی، اگر چیزی می دانی من گنجی بودم نهانی، کلید او شیخ ابوالحسن خرقانی.

 عطار نیشابوری در تذکره الاولیاء می گوید: نقل است که وقتی، در خانقاه وی از کرامت سخنی می رفت وهر یک از آن جماعت چیزی می گفتند، شیخ فرمود: کرامت جز خدمت خلق نباشد."

 و باز همو از قول شیخ می گوید "دین را از شیطان چندان فتنه نیست که از دو طایفه، اول علمایی که بر دنیا حریص باشند، و دیگر زهادی که از علم بی بهره گردند



نوع مطلب : قلعه نو خرقان، شیخ ابوالحسن خرقانی، عرفا، 
برچسب ها : شیخ ابوالحسن خرقانی، قلعه نو خرقان، قارص ترکیه، گفت و گوی تمدن ها تا شیخ خرقانی،
لینک های مرتبط :

دوشنبه 6 مهر 1394


درباره وبلاگ


" شیخ ابوالحسن خرقانی " در شهری به نام قلعه نو خرقان با جمعیتی بالغ بر 4000 نفر در 20 کیلومتری محور شاهرود - آزادشهر آرمیده است. مجموعه آرامگاه با توپوگرافی جالب و جذاب به صورت باغ ایرانی است و نهر آبی از کنار آن روان است و در کنار آن مکانی برای استراحت گردشگران در نظر گرفته شده است . درمرکز مجموعه بنای آرامگاه و مسجدی منسوب به شیخ ابوالحسن واقع است. محراب این مسجد که متعلق به دوره ایلخانی است از جمله مهمترین بخش های بنا بوده و تنها محرابی است که رو به مغرب ساخته شده ...

شیخ ابوالحسن بر سر در خانقاه خود چنین نوشته بود «هر که در این سرا در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید ، چه آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد»
امروزه این گفتار بشر دوستانه ، شعار ملی گردشگری کشورمان است.

Telegram: https://telegram.me/mr6599
facebook.com/kharghani.ir


مدیر وبلاگ : رحیمی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
br>

 

 

'); //-->
360 ?±U†?¯
هفته نامه 9 دی
راز تی وی
فروشگاه اینترنتی یاران
سایت تفریحی
سایت ابزاردهی
photoshop
کلیه حقوق این وبلاگ برای شیخ ابوالحسن خرقانی (352_425 ه.ق) محفوظ است
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات